تاریما

تاریما

تاریما

تاریما

نشانه های اولیه سرطان تخمدان

نشانه های اولیه سرطان تخمدان

نشانه های اولیه سرطان تخمدان ممکن است نامرئی یا ضعیف باشد. در بیشتر موارد علائم چند ماه قبل از تشخیص وجود دارد. علائم را می توان با علت سندرم روده تحریک پذیر اشتباه گرفت. مراحل اولیه سرطان تخمدان بدون درد هستند. علائم می توانند بر اساس نوع متفاوت باشند. تومورهای کمخونی بدخیم (LMP)، همچنین به عنوان تومورهای مرزی شناخته می شوند، CA125 را افزایش نمی دهند و توسط سونوگرافی قابل تشخیص نیستند. علائم معمول یک تومور LMP می تواند شامل اختلال شکمی یا درد لگن باشد. به خصوص توده های بزرگ تمایل به خوش خیم یا مرزی دارند. علائم سرطان تخمدان شامل درد یا ناراحتی شکمی، درد شکمی یا لگنی، درد پشت، قاعدگی نامنظم یا خونریزی پس از یائسگی، درد یا خونریزی پس از یا در طی رابطه جنسی، از دست دادن اشتها، خستگی، اسهال، سوء هاضمه، سر درد، تهوع و احتمالا ادرار علائم (از جمله ادرار مکرر و ادرار بلافاصله).
علائم ثانویه سرطان تخمدان

جرم رشد می تواند درد را در طی پیچیدن تخمدان ایجاد کند. علائم ممکن است به علت فشار روی اندام های دیگر شکم یا متاستاز باشد. متاستاز ممکن است یک گره خواهر مریم یوسف ایجاد کند. به ندرت، تراتوم می تواند آسیب صفاقی یا گلیوم صفاقی را ایجاد کند. برخی از افراد خونریزی قاعدگی، منوراژی رحم و خونریزی غیرطبیعی را در اکثر موارد تجربه می کنند. سایر علائم رایج عبارتند از: هیرسوتیسم، درد شکمی، ویروزی شدن و توده آدنکس.
مرحله یا درجه سرطان تخمدان

مرحله 1: سرطان در یک یا هر دو تخمدان رخ می دهد؛

مرحله دوم: سرطان به سایر مناطق لگنی گسترش می یابد؛

مرحله III: سرطان به شکم گسترش می یابد؛

مرحله چهارم: گسترش سرطان از شکم.
عوامل موثر بر سرطان تخمدان

محققان مرکز سرطان تگزاس اخیرا نشان داده اند که مسدود کننده های بتا که برای کاهش فشار خون تجویز می شوند، خواص ضد سرطان دارند. هورمون استرس نقش مهمی در رشد سرطان دارد. تحقیقات نشان می دهد که مسدود کننده های بتا، معمولا برای کاهش فشار خون و بیماری های قلبی استفاده از اثرات ضد سرطان بر هورمون های استرس است. اثرات این داروها بر سرطان تخمدان و طول عمر بیمار ثابت شده است. مطالعهی 1425 زن مبتلا به سرطان تخمدان که طی سالهای 2000 تا 2010 درمان شده است، نشان میدهد که استفاده از بتا بلوکرهای پروپرانولول میتواند طول عمر این افراد را طولانی کند. دیده می شود: سرطان تخمدان ممکن است در هر سنی رخ دهد. . اما این احتمال بیشتر در 50 تا 60 سال رخ می دهد. جهش ژنتیکی ارثی: درصد کمی از سرطان تخمدان به دلیل جهش های ژنتیکی ارثی رخ می دهد. ژن هایی که می توانند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهند عبارتند از ژن 1 سرطان پستان (BRCA1) و ژن 2 سرطان پستان (BRCA2). محققان این ژن ها را در خانواده هایی دیده اند که چندین مورد سرطان پستان را دیده اند. خطر ابتلا به سرطان تخمدان در زنانی که این ژن های جهش یافته را نیز دارند، به طور چشمگیری افزایش می یابد. جهش های ژنتیکی که سبب ایجاد سندرم لینچ (مرتبط با سرطان روده بزرگ) می شوند همچنین خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می دهند. درمان با جایگزینی هورمون: این روش درمان خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می دهد اگر آن را برای مدت زمان طولانی و یا با دوزهای بالا استفاده می شود. قاعدگی شروع و پایان دادن به سنین: سیکل قاعدگی قبل از سن 12 سالگی یا یائسگی پس از 52 سالگی یا هر دو، خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می دهد. بدون داشتن تاریخچه حاملگی؛ درمان ناباروری؛ سیگار کشیدن؛ استفاده از دستگاه های داخل رحمی؛ سندرم تخمدان پلی کیستیک: شایع ترین اختلال غدد درون ریز در زنان است.
درمان سرطان تخمدان با جراحی

جراحی موفقترین درمان برای سرطان تخمدان است. در طول جراحی، تمام یا بخش بزرگی از تومور حذف می شود (تخلیه). سلولهای تومور نمونه به پاتولوژیست ارسال می شود که به او تشخیص دقیق و درجه تومور می گوید. برای تومورهایی که در مرحله اولیه قرار دارند و به طور کامل حذف می شوند، جراحی سرطان را درمان می کند. در این مورد، درمان دیگری ممکن است ضروری نباشد. با این حال، اکثر مردم پس از جراحی نیاز به درمان دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.